طراحی مطب با چاشنی آرامش و انرژی مثبت
در اینکه بیمارانی با شرایط روحی متفاوت و عموماً نامساعد به مطب پزشکان مراجعه میکنند شکی نیست؛ بنابراین دور از تصور نیست که این دسته از بیماران و همراهان آنها زمان انتظار پراسترسی را تجربه میکنند. جالب است بدانید با چیدمان مطب بهصورت اصولی، میتوان اضطراب بیماران را تا حد زیادی برطرف و حتی آنها را باحالی خوب راهی خانه کرد.
تصور کنید قرار است بیش از یک ساعت از زمان خود را در مطبی بگذرانید که با دیوارهای خاکستری و پردههای ضخیم قهوهای تزیینشده باشد و روی میز شلوغوپلوغ آن مجلههای تاریخ گذشتهای چیده شده است. آیا پس از پایان کار خود حاضرید بار دیگر به این مکان برگردید و وقت گرانبهایتان را صرف تماشای دیوارهای خاک گرفته و میز شلوغ منشی کنید؟
با تصور همین موقعیت فرضی ساده میتوان به اهمیت چیدمان مطب پی برد. به عبارتی ازآنجاییکه در چند سال اخیر دسترسی به ژورنالهای روز معماری نسبتاً ساده است، بسیاری از مردم با طراحی داخلی بیگانه نیستند؛ بنابراین خواستهی زیادی نیست اگر بیمارانی که به مطب پزشک مراجعه میکنند، انتظار داشته باشند یک ساعت از زمان خود را در محیطی آرامشبخش و درعینحال زیبا بگذرانند.
استفاده از رنگهای روشن و خنثی در چیدمان مطب میتواند احساس آرامش را القا کند و ازآنجاییکه مراجعهکنندگان مطب پزشکان معمولاً دچار استرس هستند، طراحی فضایی که در آن از رنگهای خنثی و روشن مثل سفید، خاکستری، سبز و آبی کمرنگ، استفادهشده باشد میتواند استرس و فشار عصبی آنها را کم ترکند.
توجه داشته باشید که میتوانید با استفاده اجزایی بارنگ گرمتر، فضای انرژی بخشی را به مطب تزریق کنید، به این منظور میتوانید از مبلها یا تابلوهایی بارنگ گرم و شاد در دکوراسیون بهره بگیرید.
بیماران شما از هر سن و جنسی که باشند، نیاز دارید که در طراحی داخلی بخشِ پذیرش یا طراحی داخلی اتاقِ انتظار و یا اتاقِ پزشک و بالاخره هر قسمتی از دکوراسیون مطب قسمتی را برای نصب مدارک پزشک و دستیارانشان در نظر بگیرید. بیماران یا همراهان بیمار حقدارند که نگران باشند و شما وظیفهدارید نگرانی آنان را در این رابطه با در نظر گرفتن یک مکان زیبا بارنگی متضاد یا مکملِ رنگِ در نظر گرفتهشده برای تغییر دکوراسیون مطب جهت جلبتوجه آنان، این نگرانی را با نصب مدارک مربوطه برطرف کنید.
روانشناسی رنگها
چندی است که رنگها با تأثیر روانی قوی خود بر روی رفتار و تصمیمات اشخاص مطرحشدهاند. بنابراین، تأثیر روانی رنگها یکی از موضوعات روانشناسی به شمار رفته که تقریباً دخالت آن بر روی بازاریابی جزء محالات است.
بسیاری از طراحان و بازاریابها از این دانش بهطور یکسان در روانشناسی بازاریابی بهره میبرند. ازآنجاکه رنگ غالباً تنها دلیلِ بصری انتخاب و خرید یک محصول توسط مشتری است، میتوان گفت بازاریابی بارنگها جزء مبتکرانهترین و درعینحال زیرکانهترین مسائل حوزه جلب رضایت مشتری و فروش به شمار میرود.
این در حالی است که یک نظرسنجی ادعا کرده، 93 درصد از خریداران اعلام کردهاند که بیشتر تمرکز آنها بر روی ظاهر عینی محصول بوده و تقریباً 85 درصد دیگر اذعان داشتهاند رنگ تنها دلیل خرید آنهاست.
- ۹۸/۱۰/۱۱